Pálinkó Lujza és a tánc
Kisgyermek koromtól 8 éven át klasszikus balettel foglalkoztam egy orosz balett mester irányításával, aki a Szegedi Nemzeti Színház koreográfusa volt. Ebből adódóan sokat szerepeltem gyerek balettosként a Színház, és a Szegedi Szabadtéri Játékok opera és egyéb zenés előadásaiban. A változást 14 éves koromban egy társastánc tanfolyam hozta, amelyet kíváncsiságból végeztem el, és közben rábeszéltek a versenytáncra. Az előző balettos éveknek köszönhetően gyors sikereket értem el a versenyeken, és már 18 évesen a “sonder-klasse”-s ( azaz legmagasabb osztályos ) Magyar Bajnokság dobogóján találtam magam a szombathelyi Savaria Táncversenyen. Ezt követően 8 éven át sorra nyertük a Magyar Bajnokságokat, és minden évben a nemzetközi verseny döntőjében táncoltunk egyedüli magyarként. Ez akkor szinte kis világbajnokság volt, hiszen a blackpooli táncfesztivál legjobbjai jöttek el keletre, akik az aktuális világelsők voltak. Ez azt jelentette, hogy hosszú éveken át mi voltunk a magyar táncélet utazó követei, mi képviseltük az országot sok-sok külföldi nemzetközi versenyen és bajnokságon.
A legbüszkébb a Savarián kívül- egy Angliában rendezett Latin Világbajnokságon elért 16. helyre vagyok, mert ezt a többiekkel ellentétben tréner nélkül, önerőből értük el.
Az amatőr éveknek az vetett véget, hogy az aktív versenyzés mellett elvégzett iskoláink között volt a tánctanári képesítés is, emiatt az akkor még döcögő profi táncba kényszerültünk. Ennek Magyar Bajnokságát kétszer megnyertük, és továbbra is képviseltük az országot most már kevesebb versenyen. Végül Olaszországban kötöttünk ki egy évre, ahol egy tánciskola munkáját segítettük táncbemutatóinkkal és tanácsainkkal. Amióta az aktív táncot abbahagytam, a tánc tanítása került előtérbe gyermek és felnőtt korúak számára, valamint ezt egészíti ki a zsűrizés táncversenyeken a Magyar Táncsport Szakszövetség kiemelt pontozóbírájaként. 2007-ben új funkciót szavazott meg nekem a magyar táncszakma, a Magyar Táncsport Szakszövetség alelnöke lettem.
A fenti összefoglaló 1967-től napjainkig tömöríti az eseményeket. Magába foglal sok-sok utazást, versenyzést, sok elsőséget, jó helyezéseket, külön díjakat, kupákat, legalább 20 Országos-, vagy Magyar Bajnoki címet, plakát- és műsorfüzet fotókat, riportokat, TV szerepléseket, újsághíreket, autogramosztogatásokat, meghívásokat, táncbemutatókat, tánctáborokat, rendezvények szervezését, műsorvezetést, videoklip közreműködést stb. Végül elvezetett 2002-ben saját iskola megteremtéséhez, melynek neve Pálinkó Lujza Tánciskola, ahol 6-tól 60 éves korú tanítványok is vannak, amelyben immár 12 éves kislányom is növendék.
Már az ő táncolásukat szervezem, irányítom, bonyolítom és alakítom nagyszerű és elhivatott férjemmel, aki egykor klubtársam volt, ma pedig az életem és munkám társa.
Lengyel Zoltán
A társastánccal, versenytánccal 1978-ban egy véletlen folytán ismerkedtem meg. Az idők folyamán azonban rájöttem, hogy ez az, amit nekem csinálnom kell, amiben ki tudok teljesedni. A versenyzés, és a versenyekre való felkészülés fiatal korom életformájává vált. Ez a műfaj megtanított sok olyan dologra, amit adaptálni lehet az élet más területeire is. Szerencsére a versenyzés sok örömet okozott, hiszen hétszer szereztem meg a magyar bajnoki címet több korosztályban. A divattáncok felé is tettem egy kis kitérőt, ahol én lettem a Magyarországon először megrendezett divattánc bajnokság első helyezettje, ami után az Európai ranglista 17. helyén tartottak számon. Sok alkalommal képviseltem hazánkat külföldi rendezvényeken. Rangos hazai táncversenyeken is volt szerencsém részt venni, mint kijelölt kerettag. (Savaria, Szőke Tisza, stb.)
Sokszor szerepeltem televízióban, táncoltam színházi előadásokban a Szegedi Nemzeti Színház és a Szabadtéri Játékok előadásain. Amatőr pályafutásom, amiben a legmagasabb “S” osztályig jutottam, 2000. szeptemberéig tartott, amikor is a Magyar Táncpedagógusok és Professzionista Táncosok Szövetségének vizsgabizottsága előtt sikeres profi vizsgát tettem, mert úgy éreztem, hogy a tánc okozta öröm mellett az évek alatt felgyűlt tapasztalat és tudás átadásának öröme is megjelent. Ennek nyomatékaként 2001-ben jelentkeztem, és felvételt nyertem kiemelkedő eredménnyel a Magyar Táncművészeti Főiskola társastánc tanszakára, amit 2005-ben sikeresen elvégeztem.
Úgy gondolom, hogy a megszerzett tapasztalatokat átadva gazdagítani, szélesíteni tudom a gyerekek érdeklődési körét, és a társadalmi elvárásoknak való megfelelésükhöz hasznos segítséget tudok majd nyújtani. A tánciskola története A Fiesta Tánc Kht. (A mai nevén Pálinkó Lujza Tánciskola) 2002. tavaszán azzal a céllal jött létre, hogy korunk igényeinek és lehetőségeinek megfelelő szervezeti kereteket biztosítson a tánctanítás megszervezéséhez, valamint a tánctanuláshoz gyermekkortól felnőttkorig minden érdeklődő számára.
Pálinkó Lujza Tánciskola
Ennek az elképzelésnek a szakmai elhivatottság volt az alapja, hiszen alapítói, Pálinkó Lujza és Lengyel Zoltán ifjúkorunktól szerelmesei vagyunk a társas- és versenytáncnak. 20 éves versenyzői pályafutás áll mögöttünk amatőr- és profi táncosként, sok-sok magyar bajnoki cím tulajdonosai vagyunk, ezáltal válogatottként évekig képviseltük hazánkat a világ számos országában, és lehetne még sorolni a tánc szakmában felmutatott teljesítményünket. A megfelelő végzettség birtokában tánctanárként a 90-es évektől dolgozunk. Vezetünk gyermek- és felnőtt tanfolyamokat, készítünk nyitótáncokat.
Célunk, hogy a társastánc tanítása során a növendékek mozgásműveltségének és mozgáskultúrájának sokirányú fejlesztésével, fizikai állóképességének, ügyességének, cselekvő biztonságának, ritmusérzékének, hallásának, tér- és formaérzékének fejlesztésével, egészséges életmódra, magabiztosságra, határozottságra, érzelmi nyitottságra neveljünk. A tanulók személyisége nyitottá váljon a közösségi alkotó tevékenység és a művészetek iránt. A társastánc segít kibontakoztatni a tanulók kreativitását, improvizációs képességét, készségét.Ezeknek a céloknak az eléréséhez a Pálinkó Lujza Tánciskola rendszeres továbbképzésekre delegálja tanárait, amivel hozzájárul a művészeti képzés minőségének fenntartásához és szintjének emeléséhez.
Feladatunk, hogy ismertessük meg a tanulókkal a társastánc alapjait, technikai elemeit, a mozgás kapcsolatát a zenével, a kombinációk és etűdök, koreográfiák megfelelő kivitelezését, a testbeszéd, gesztusok értelmét, jelentőségét, a műfaji nomenklatúrát. Alakítsuk ki a tanulóban a rendszeres munka természetes igényét, a megfelelő munkafegyelmet, az esztétikai érzéket, az önkontroll alkalmazását. Fejlesszük a növendékek fizikai állóképességét, tánc iránti szeretetét, ritmusérzékét, technikai tudását, koncentrálóképességét, mozgáskoordinációját és stílus érzékét.
A világon mindenhol, így szűkebb környezetünkben, Európában és Magyarországon is követelmény a jó fellépés, a kultúrált mozgás és viselkedés, valamilyen szintű tánctudás. Ezek a tulajdonságok összefüggnek egymással és mindenképp fejleszthetők a társastáncok tanítása során. Ha fel akarunk zárkózni a polgári társadalmak polgári szokásaihoz is, el kell fogadnunk és fogadtatnunk a társastáncot az alapműveltség nélkülözhetetlen és hasznos részének. E gondolat gyakorlattá válásához nyújt kiváló kereteket az alapfokú művészetoktatás rendszere, mely lehetővé teszi, hogy minél szélesebb körben, igényes és megbízható munkával eurokonform, nem csak szaktudás által felvértezett, de személyiségében is gazdag, sokrétű, alkalmazkodni tudó fiatalokat neveljünk.
Meggyőződésünk, hogy a személyiség fejlesztéséhez, színezéséhez a harmonikus családi és iskolai környezeten túl a művészetek megismerése, gyakorlása és átélése a legmegfelelőbb eszköz. A mozgás örömét és a zenei élményt ötvözni pedig – azaz táncolni -, olyan különleges érzés, amely mással nem nagyon hasonlítható. A Pálinkó Lujza Tánciskola tevékenységi karöltve a Szilver TSE-vel, tagja a Magyar Táncsport Szakszövetségnek is, amely tagsági viszonyából adódóan perspektívát jelent a legtehetségesebb növendékeknek az amatőr táncéletbe való bekapcsolódásra, szövetségi rendezvények lebonyolítására, szakmai továbbképzéseken való részvételre, tisztségviselésre stb.
Az iskolánkban a társadalom valamennyi rétegének gyermeke jelen van, s ez egy életszerű szociokulturális összetételt jelent. Egyúttal figyelmeztet az odafigyelésre a hátránykompenzálás és a tehetséggondozás terén. A Pálinkó Lujza Tánciskola célja, hogy felkészítse és irányítsa a tehetséges tanulókat a táncművészeti pályára, illetve az amatőr táncéletbe való bekapcsolódásra. A múlt és a jelen hagyományainak és táncművészeti értékeinek megismertetésével és megszerettetésével lehetőséget teremt a tanulók számára életkoruknak megfelelő táncművészeti kultúra és műveltség megszerzésére.
Elképzeléseink a továbbiakban:
- Természetesen a későbbiekben szeretnénk a műfajunkat tovább népszerűsíteni, még több tevékenyen résztvevőt bevonni.
- Hagyományteremtő rendezvényeket szeretnénk létrehozni (pl.: regionális táncverseny rendezése).
- Sokan, akik túljutottak a tánctanulás apró nehézségein, a zenében, és magában a táncban személyiségük addig nem ismert rétegeit fedezik fel.
- Szeretnénk a műfajunkban rejlő lehetőségeket feltárni, ezeket közkinccsé és elérhetővé tenni sokak számára.
Pálinkó Lujza és Lengyel Zoltán